понеделник, 22 август 2022 г.

ЧУЖДЕСТРАННА ГРАФИКА ОТ ФОНДА НА ХГ- ДОБРИЧ

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
В изложбата „Чуждестранна графика“ ви представяме колекция от 48 графични творби от фонда на Художествена галерия – Добрич, която може да разгледате в Зала 1 и 2 от 18 август 2022 г. Тя включва произведения на изявени автори от Япония, Словакия, Германия, Испания, Унгария, САЩ, Канада и други. Творбите са на художници и национални школи с водещо значение в световната графика, което определя и качеството на експозицията. Работите са закупувани от традиционните издания на Международното биенале на графиката - Варна, както и от самостоятелните изложби на някои от наградените автори. Макар и малка по обем, колекцията носи характера на този значим международен форум, включвайки творби на художници от различни националности, разнообразни по теми и стилове, но обединени от високия професионализъм и съвършено техническо изпълнение.

Заслужено място в колекцията ни заема японската графика. Респектиращи с големия си формат, изпълнени в трудоемката техника мецотинто, творбите въздействат с точност и перфектност на изпълнението. С реалистични форми те създават иреален свят на чистота и съвършенство, съответс­тващо на японската култура, техника и начин на живот. В течение на времето японската гравюра приема различни характеристики като напр. свят на тъгата и копнежа, изобразен в цветната гравюра “От моята колекция. Две стени”на Ходака Йошида. Съвършен пример за изпълнение на мецотинто са творбите на Набуо Сато – “Надникни”, търсейки удоволствия в този свят или плавайки в него, като “Отиване и връщане” - ІІІ на Коцунори Хаманиши и „Като планини”, “Метаморфози” на Атсуо Сакацуме. При тълкуването на тези образи-понятия, отнасящи се по-скоро към чистото съзнание и творческото вглъбение, не се прави разлика между света на абсолюта, т.е. “божественото” и света на действието в битието ни.

Стремежите към интровертно прозрение на истината и откриването й отвъд словесните селения и недовършените мисли са определящи за същността на съвременната японска графика.

Със същия професионализъм и въздействие, но с различна проблематика и образност, се отличават произведенията на европейските художници-графици. Рисунката и деформацията играят решаваща роля при реализацията на техните идеи. Свой собствен авторски свят на приказност и фантазия създават върху графичния лист Албин Бруновски, Винцент Хложник и Владимир Гаджович от Словакия, Хосе Ернандес от Испания и др. Анализира се съществуването и отсъствието на природата в живота на съвременния човек /„Малко море I“ на Раймо Канерва – Финландия/. В графиките на полския график Кажимеш Маковски се противопоставя природата и действителността, продукт на съвременната цивилизация. В съпоставката със „Закуска на тревата” на Мане, Вундерлихт създава сполучлив, саркастичен образ на съвременния човек с помощта на деформацията и гротеската. Със силната и оригинална творба „Заседание”, Ролф Ешер е съпричастен към идеята за отчуждението и липсата на истинско човешко присъствие.




















Няма коментари:

Публикуване на коментар