вторник, 4 ноември 2014 г.

Изложба "Песента на колелетата"



Проектът „Мобилна колекция Песента на колелетата” /по Йовков/ представя творчеството на художници от различни генерации. Подбраните за изложбата творби са живописни портрети на певците на Добруджа – Йордан Йовков и Дора Габе, както и на родените в Добрич: актрисата Адриана Будевска, която е от основоположниците на професионалния театър в България и Анастас Петров - родоначалникът на българския балет. Включени са графики, вдъхновени от произведения на Йовков, както и пейзажи от Добруджа. Тази тема е част от голямата тема за Земята и хората, която определя тематичния обхват на галерията. Тя е в основата на събирателската дейност на Художествена галерия – Добрич и става повод за провеждане на големите национални общи художествени изложби Земята и хоратаот средата на 60-те години до края на 80-те години, от които основно е попълван фонда. Темата за земята, хората, личностите на Добруджа, в изобразителното изкуство е  особено важна и поради драматичната историческа съдба на региона и малкото запазени художествени произведения в периода след 1913 г. до 1940 г. Широка, многообхватна, тя е намерила пластична реализация в стотици творби, съхранявани в ХГ с многопластовото й тълкуване, с поглед към историята на този край, с пресъздаване на бита и пейзажа, на творците свързани с Добруджа.
В тематико-експозиционния план на изложбата „Песента на колелетата” са включени произведения, създадени в периода 60-те – 80-те години.
Тръгвайки от сърцевината на художествената словесност на Дора Габе и Йордан Йовков, художниците, представени в тази изложба чрез живописта и графиката ни потапят в богатия духовен свят на певците на Добруджа.
В изложбата са показани няколко портрета на именитата поетеса Д.Габе. Всеки от художниците по свой начин трактува образа и.
М.Пейкова:”...някаква вътрешна потребност, някакво чувство ме е накарало да потърся при композирането допълнителни елементи за обстановката и атмосферата. С това ми се е искало да обогатя състоянието и образа на личността, която ме вълнува. Изучавала съм характера, израза на очите, жеста на ръцете, позата. С тези неща съм искала да изградя представата си за човека, за избраното от мен лице.”
Портрета от М.Столарова е изграден в студена сива гама със строги изчистени линии. За портретите на художничката Аксиния Джурова – изкуствовед казва :„В портретите на видни личности и интелектуалци  художничката М. Столарова пресъздава характера на човека. За нея е важно да долови както външната прилика, така и вътрешното състояние на модела, за да се получи произведение, което вълнува зрителя. „
В портрета на Л. Русева виждаме ”Жената-поетеса, която изживявя света като своя лична съдба.....вечната жена , успяла да се изтръгне от сънно – меланхоличните светове на поетическата си самота, за да се приобщи към една нова, съвременна епоха и литература. Всеки от художниците запечатва по нещо от многообразната, а понякога и противоречива същност на поетесата.
Портретът на Пеню Вълчанов е изграден с живописни маски които се спускат „ вертикално и преливат в нюанси, контурите на цъфнали рози пресичат пространството. Розови и прозирни сини и няколко акцента на кадмиево кафяво градят въздушното пространство.”- Пл.Д.- Рачева.
Картини в колекцията са свързани с името на Й. Йовков и неговото творчество, пресъздадени са герои и места, описани в неговите произведения. Художниците го виждат: ” без парадност, без порочната безусловност, истински – като своите живи герои – съзерцатели”- Б.Йосифова
Двете големи по размери картини от Георги Трифонов са като илюстрации на творбите и героите от творбите на Йовков. В картините е и образа на Й.Йовков заедно с тези на Албена, Серафим, Рада, Женда, Калмука, Сали Яшар и др.
Друг портрет на изявен добричлия е на Анастас Петров от Елза Гоева. Изграден в светли прозирни тонове с приглушени нюанси на сиво, бледо зелено, кафяво. Фона е като сцена , от двете страни на образа вертикално се спускат завеси и затварят композицията.
 „ Портрет на актрисата Андр.Будевска от художничката Елена Ботева, я представя в по-зряла възраст но все така изглеждаща одухотворена и изяшна в домашна обстановка.

В графиката интерес представляват илюстрациите по произведения на Йовков: „Серафим” и „Грешница” от Атанас Василев – рисунки с туш и акварел, големият цикъл гравюри на дърво от Зафир Йончев  по „Старопланински легенди” – „на Агликина поляна”, Юнашки глави”, „Женда”, „Индже”, „През чумавото”; офортите на Иван Бочев, графиките по Йовков, изпълнени в „суха игла” от Петър Чуклев, както и рисунките с туш „По жицата” на Симеон Венов и по „Другоселец” на Дечко Тодоров. 







              

Няма коментари:

Публикуване на коментар