четвъртък, 2 август 2012 г.

Говорещите картини на Хосе Анайа


 На 18.07.2012 година в Худохествена галерия Добрич се откри изложбата "Изкуство без граници - Духът на Мексико".
Универсалният език на изкуството загърбва границите и ни повежда с творчеството на Хосе Анайа в едно пътешествие, наречено духът на Мексико.
Художникът е роден в Халапа, Веракруз, Мексико,  изучавал е биохимия и философия,  запленен от археологията, работил в областта на сценичните изкуства и фотографията, а в рисуването е обучаван от Хенри Хаган, САЩ и Рафаел Вилар, Мексико. Творческата му биография в изобразителното изкуство, започнала преди 20 години, включва индивидуални изложби в  родния му град Халапа, в САЩ, Норфолк, Вирджиния , Атина, Джорджия, както и многобройни   участия в колективни изложби и международни панаири на изкуството в Ню Йорк, САЩ  и Мексико. Хосе Анайа е носител на Награда в селекцията на конкурса Рамон Алва де ла Канал , 1991, както и на Гранд При в категория Професионално Рисуване , Монро Гранд Гилд, Джорджия, САЩ , 2005 Член на журито на конкурса за млади художници в Халапа, Мексико. В настоящата изложба са включени рисунки, няколко отпечатъка в цвят и живописни творби.  В творчеството си художникът се  вдъхновява и оплодява от древните култури на Мексико и цикълът рисунки в изложбата, изпълнени с туш и молив  ни убеждава в това. „Пътешествието  на Хосе Аная в света на Маите” е озаглавил своя текст Армандо Костеланос,  изкуствовед и писател от Мексико, част от който ще цитирам в следващите редове:  ... Хосе Аная притежава  уникалното умение да долавя връзката между пространство и форма със завидна непосредственост;  знае как да ги превърне в проникновение и да ги материализира чрез рисуване. Не се е учил да рисува никъде; изглежда, че е имал тези образи във въображението си винаги и може би не е знаел, че ивиците, които рисува в детството си имат връзка с традициите на образния свят на цивилизацията на Маите. По-късно, когато посещава  церемониалните центрове в Югоизточната част на Мексико, ръката му започва  да  скицира  пространствени абстракции и обектите в тях. Това създава въображаемото откритие, че всичко се случва в  съзнанието  му. Превръща тези видения в магически свят, планиран с прецизни и изящни линии, със земни и  леки цветове, с контраст между повърхност и  щрихи. В този свят той представя фигури, уголемява ги, свива ги,  създавайки абстракции по начи, който го удоволетворява. Изучава яснотата на линията, без да вниква старателно в любопитната геометрия на образите, които създава.  Намира своя собствен стил като Ешер, Боргес или Кандински. Тук – там забележителни знаци се появяват в рисунките, които ни напомнят за праисторическото  испанско минало.  Картините на Аная ни разкриват не с научна точност, но чрез формална абстракция, че тези церемониални центрове са били замислени и планирани чрез  много прецизни кодове.  Нищо не е извън пропорция  при разположението на тази или онази пирамида, това или онова открито пространство и този източник на образи вдъхновява рисунките му. Художественият резултат е серия от образи, в които присъства абстрактното; форми, създадени  от линии, които представят несъществуващи градове, кули и здания от камък, книжни фигури, които имитират превити животни, обитатели на свят от чиста форма, където всичко е възможно;, неща, които летят са приземени, краткото разстояние е далечно, светлината е сянка….В същото време това моментално преобръща възприятията ни наопаки... И странното е, че и да изглежда нормално, би могло да не бъде. За момент нереалното става възможно, благодарение на действието на абстракцията – същите символи от числа и своеобразен език.
Фантазията се превръща в реалност и нереалното е възможно….







Няма коментари:

Публикуване на коментар